Alimentació i descans

El moment del menjador es un potent moment educatiu, per això considerem molt important l’alimentació i la filosofia positiva entorn l’alimentació.

Al Triangle es treballa el moment d’alimentació no només des de la vessant nutritiva sinó també des del desenvolupament integral de l’infant cap a una alimentació positiva.

L’infant, des que és nadó fins que té 3 anys d’edat, aprèn a mamar, tastar, mastegar, empassar i manipular aliments, i també a descobrir diferents olors, gustos i textures, amb la finalitat que s’incorpori, a poc a poc, a l’alimentació familiar.

La nostra tasca té l’objectiu d’aconseguir, a més d’un bon estat nutricional, l’aprenentatge d’hàbits alimentaris saludables i potenciar l’autonomia.

A la nostra escola treballem els hàbits i l’autonomia, la utilització dels coberts, els hàbits higiènics bàsics i un comportament a taula adequat. Són els mateixos infants els qui paren i desparen la taula, van a buscar el menjar a la cuina, es serveixen els aliments, netegen la taula, es renten les mans i la cara i guarden el pitet a la seva motxilla.

L’alimentació facilita espais privilegiats per a la comunicació, ja que permet el contacte físic, visual i auditiu amb els companys i companyes i l’educadora. Tanmateix es un fort moment d’aprenentatge entre iguals ja que els grans ajuden i cuiden als més petits, i els petits agafen als grans d’exemple.

Els àpats a la nostra escola són, doncs, espais de contacte, de relació i d’afecte, on estrenyem els nostres vincles. El temps i la paciència juguen un paper clau per a poder generar una bona relació entorn l’àpat, ja que els rimes dels infants son més lents que el dels adults. Per a que se sentin segurs i amb una actitud positiva entorn l’alimentació, els àpats els vivim amb afecte i potenciant l’interacció social, escoltant el que expressen els infants de manera no verbal i respectant les seves decisions (ja no en vol més, vol anar més a poc a poc, no li ve de gust menjar alguna cosa,  té ganes d’experimetnar, etc.). És important que l’actitud de l’adult en aquesta exploració sigui de confiança i encoratjament.

Per a que l’infant aprengui a menjar, ha de formar part activa del procés d’alimentació.

DESCANS
L’estona de menjador engloba també el descans personal. Al Triangle la migdiada segueix la filosofia de l’escola d’autonomia, ja que els infants, un cop han deixat el pitet a les motxilles, van sols al seus llits. Els llits de l’escola són màrfegues al nivell del terra, reduint el risc de caigudes i proporcionant seguretat i autonomia als infants. Aquests llits afavoreixen la llibertat de moviment i són perfectes per a que els més petits puguin estirar-se i aixecar-se sols, sense necessitar l’adult.

Dormir i descansar adequadament aporta grans beneficis per als infants, com ara:

• Contribueix al desenvolupament físic, ja que quan dormen se segrega l’hormona del creixament. Aporta benestar físic i emocional
  • Permet recuperar energia i ajuda a que els infants estiguin més atents i concentrats durant el dia
  • Fixa els aprenentatges a la memòria
  • Afavoreix un millor comportament i menor irritabilitat

Creant uns bons hàbits i rutines abans de les estones de dormir afavorim un millor descans, així com amb la comoditat dels nostres llits, la temperatura adequada de l’habitació i les rutines i hàbits d’autonomia del moment post-àpat.